logo

Metoder

Hvem passer dette for? Har barnet ditt tilleggsproblemer til motorikken, slik som: Språkvansker, konsentrasjonsvansker, lese- og skrivevansker, lavt selvbilde, hørselsvansker, synsvansker? Da kan følgende utredning avsløre om de eventuelle problemene kan gjøres noe med:
Vi har disse hovedområdene i utredningen:

Hørsel | Balanse/Koordinasjon | Primitive reflekser

En dårlig hørsel kan påvirke motorikken, konsentrasjonen, språkutviklingen og lese- og skriveinnlæringen. I slike tilfeller kan vi anbefale akustisk stimulering over tid. (Se http://www.johansenias.com/) En svak balanse kan føre til dårligere motorikk. Det er viktig med god balanse både når man skal gå, løpe, klatre og sykle. Det er også viktig å kunne ha god balanse når vi skal sitte rolig å konsentrere oss. Testene som benyttes er ABC-testen, og et registreringsskjema utarbeidet av Censomotoriskt Centrum i Sverige.

Spedbarnsrefleksene bør være inkluderte i barnas naturlige bevegelser etter at barnet er fylt 10 måneder. Hvis disse refleksene vedvarer lenger, kan det påvirke barnas balanse, fin- og grovmotorikk, konsentrasjon, syn og hørsel. Reflekstestene er basert på det arbeidet som er gjort i INPP i Chester, England (se www.INPP.org.uk)

Vi tar også noen synstester. Et dårlig syn kan påvirke motorikken og/eller lese- og skriveinnlæringen. I noen tilfeller kan dette være trenbart.

Etter en utredning /test på motorikken, vil barnet ditt få et tilpasset individuelt nevrofysiologisk treningsprogram. Dette treningsprogrammet skal barnet gjøre hjemme og/eller på skolen/barnehagen

Balanse    



  • Johansen Individualised Auditory Stimulation

  • Balanse/Kordinasjon

  • INPP- metoden.