logo

Balanse

Barn med dårlig balanse har ofte lærevansker på skolen.

Noen av disse barna bruker all sin energi for å opprettholde god balanse både når de sitter og når de går. Det er ingen energi til overs for å motta informasjon fra læreren i klasserommet.

Det vestibulære systemet er også nært forbundet med refleksene for å opprettholde god balanse. Det er grunnen til at det er viktig for barn med dårlig balanse å trene og forbedre den vestibulære funksjonen.

Vestibulærsansen er lokalisert i det indre øret. Her aktiviseres en væske hver gang vi beveger hodet, og registrerer:
– balansen
– vårt forhold til tyngdekraften
– hva som er opp og hva som er ned
– fundamental for samspillet mellom sansene

Koordinasjon

Koordinasjon er samspillet mellom sanser, nerver og muskler i en bevegelse. Vi snakker også om kropps- og bevegelsesbevissthet, sanseinntrykk og persepsjon, samt kunnskap og erfaring som har direkte tilknytning til kroppsholdning og bevegelse (bevisst og ubevisst).

Koordinative egenskaper er:

Balanse
Rytme
Reaksjonsevne
Kroppens orientering i rommet (venstre/høyre)
Koordinering mellom øye/hånd og øye/fot
Tilpasset kraftinnsats og spenningsnivå
Å kunne navnet på kroppsdelene
Vite hva kroppsdelene er

Sheila Dobie utviklet øvelser som påvirket barnas koordinative egenskaper, og som utviklet barnas koordinasjon og balanse. Øvelsene integrerte også de sensoriske systemene og stimulerte nevrologiske forbindelser mellom bevegelse og kognisjon.
Barn med spesifikke lærevansker og atferdsvansker kan ha stor utbytte av disse øvelsene.

Dobies program kan gjennomføres alene eller som et supplement til INPP, og består av øvelser som kryssing av midtlinjen og/eller der hender og føtter arbeider diagonalt.

Barn i Balanse